Je wilt graag je merkuitstraling verbeteren. Een merk is het geheel aan emotionele (bijvoorbeeld ‘stoer’ of ‘vrijheid’) en visuele (bijvoorbeeld ‘zwart & oranje’, ‘grote letters’, ‘dynamische actiefoto’s van motoren op de weg’) associaties die je oproept bij je doelgroep.
Met een beetje geluk kwam na de beschrijving hierboven ‘Harley Davidson’ in je op. Sterke merken (cq. bedrijven, organisaties) herken je dus aan waar ze voor staan (propositie) én hoe ze zich presenteren (design). Dat samenspel zegt alles over hoe je overkomt en wat je boodschap naar je doelgroep is.
Dit zijn veelgehoorde redenen van onze opdrachtgevers die kiezen voor een verbeterde merkuitstraling:
- Je zoekt een betere aansluiting bij je doelgroep (dat kan een huidige of nieuwe doelgroep zijn) of wilt inspelen op veranderde marktomstandigheden (door bv. overname of concurrentie)
- Je bent op zoek naar meer marktaandeel
- Je wilt vernieuwde trots en energie in je merk brengen
- Je wilt meer getalenteerde medewerkers aan je merk binden
- Je bent simpelweg ontevreden over hoe zaken eruit zien en bent toe aan nieuwe elan
Hoewel beide routes je merkuitstraling zullen verbeteren, zit er wel een verschil in de aanpak.
Merkconcept
Een merkconcept is een aanpak met meer diepgang, omdat je in dat geval ook nadenkt over componenten als een merkverhaal, merkthema (slogan), creatief idee (dus hoe gaan we de boodschap overbrengen) en design (huisstijl).
Dit is een voorbeeld van een merkconcept. We hebben daarvoor een speciale methodiek ontwikkeld. Lees er meer over op onze pagina over de Brand Kickstart.
Designconcept (huisstijlontwikkeling)
Bij een designconcept vertalen we het DNA van je merk vooral door in design. We laten daarbij je producten (of diensten) zelf min of meer ongemoeid. We noemen dat dan ook meer een huisstijlontwikkeling. Er hoeft dan dus niet persé een merkverhaal of merkthema ontwikkeld te worden.
Dit is een voorbeeld van een designconcept. Lees er meer over op onze pagina over huisstijlontwikkeling.