the muntz golden globe award

24 januari 2019

Waarschijnlijk één van de duurste ooit, deze nieuwe commercial van de Amerikaanse supermarktketen Walmart voor het reclameblok tijdens de Golden Globes. In de VS is het traditie voor A-merken om tijdens belangrijke evenementen zoals The Super Bowl en The Golden Globes groots uit te pakken. Ook wel een beetje spierballentactiek natuurlijk; concurrenten proberen elkaar af te troeven met de ontroerendste, beste, grappigste of duurste commercial. Eerst twee leuke feitjes: Walmart is het bedrijf met de hoogste omzet van de wereld (500 miljard dollar per jaar) en de meeste medewerkers. Er werken maar liefst 2.3 miljoen mensen! En die mensen dragen bij aan het nieuwe concept; je bestelt namelijk je boodschappen via de app en het wordt klaargezet door Walmart medewerkers die het zelfs in je auto zetten. Easy does it!

Het is duidelijk dat Walmart ons twee dingen wil duidelijk maken. Het is een magisch moment als iemand van Walmart de boodschappen die jij hebt besteld in je auto zet. Een beetje hetzelfde magische gevoel als de auto’s uit de films ons gaven. Slim om daar een parallel mee te zoeken. Dit gevoel van magie wordt aan het einde nog eens extra aangezet. “What’s happening” vraagt een klant, waarop KIT van Knight Rider zegt “it’s the future Michael”. Waarmee Walmart natuurlijk ‘the future of grocery shopping’ bedoelt.

Daarnaast is de andere boodschap dat het gemak en de snelheid van de service  voor iedereen is, ongeacht wat voor (bizarre of gave) auto je dus ook rijdt. Dit laatste is natuurlijk niet helemaal waar, want precies als dat in beeld komt, staat er onderaan ‘restrictions apply’. Maargoed, dat hoort er zeker in Amerikaanse advertising bij.

De artisticiteit van deze commercial is van ongelofelijk hoog niveau, met een mix van computer generated imagery (CGI) om diverse auto’s en karakters tot leven te brengen tot aan replica’s en de echte modellen uit de films. De special effects zijn gemaakt door Industrial Light & Magic, het bekendste special effects house ter wereld. Taylor James maakte ook nog enkele te gekke print uitingen op basis van de commercial, check hun behind the scenes hier.

Knap is hoe de regisseur moeiteloos de focus tussen diverse auto’s in hetzelfde shot kan verleggen (check maar eens tussen seconde 8 en seconde 22 van de commercial). Ik zie onder andere auto’s uit Ghostbusters, Knight Rider, Jurassic Park (natuurlijk wel vóórdat de T-rex deze heeft vernietigd), Dumb & Dumber, Scooby-Doo, The Flintstones en Back to the Future. De factuur voor het afkopen van de rechten voor gebruik zal enorm zijn geweest, maar dan heb je wel een commercial waar iedereen het over heeft en die een boost geeft aan het soms wat saaie Walmart.

 

Herman Korstanje, brand strategist Muntz