sneaky boodschappen en full blown attacks!

3 juli 2019

In het vorige blog over competitive advertising zijn we ingegaan op het ontstaan en het effect van dit fenomeen. In dit blog gaan we enkele toffe voorbeelden van competitive advertising bekijken, bijvoorbeeld in branches als automotive en food. Want zeker in de automotive is competitive advertising al lange tijd gaande, waarbij de strijd tussen de premium brands gave creatives heeft opgeleverd.

BMW vs. Mercedes

De merkbelofte van BMW is al jarenlang sheer driving pleasure, ofwel maakt rijden geweldig. Met deze beroemde ad maken ze hun concurrent Mercedes-Benz behoorlijk belachelijk: een Mercedes kan ook een geweldige rijbeleving bieden, maar dan alleen als ze nieuwe BMW’s naar de dealer brengen. Ouch!

BMW vs. Audi

In het voorbeeld hierboven wordt ‘het slachtoffer’ van de competitive ad rechtstreeks genoemd, maar dit hoeft niet altijd. Een impliciete verwijzing  zorgt vaak voor een verrassende wending. Een goed voorbeeld hiervan is deze oude commercial van BMW, waarin ze de claim van stabiliteit van hun concurrent gierend de bocht uit laten vliegen.

De competition tussen deze twee merken is nog steeds actueel, zoals deze heuse billboard battle in de US van enkele jaren geleden.

Audi vs. zo’n beetje iedereen 

Net als het vorige voorbeeld, heeft ook onderstaande commercial een verrassing in petto. Deze commercial van Audi is een internet legend, waarbij de clue hem in het laatste shot zit. Knap hoe ze elk main usp van een competitor combineren tot hun eigen voorsprong door techniekbelofte. Ook de simplicity van de commercial waardeer ik; ontzettend veel zeggen, zonder dat allemaal te hoeven laten zien.

Mercedes vs. Jaguar

Dat ook de Britten graag meedoen in de premium war bewijzen ze met deze commercial waarmee ze rechtstreeks de beroemde Mercedes kippencommercial parodiëren. Past perfect bij het Good to be bad thema van Jaguar, zoals eigenlijk alle voorbeelden passen bij de merkbelofte van het merk. Alleen dan heeft de commercial ook de gewilde impact.

Respect

Dat er vanuit gezonde competitie ook respect ontstaat (of misschien is dat sowieso wel een basisingrediënt voor competitie) bewijst deze recente commercial van BMW, waarin ze Daimler topman Dieter Zetsche op geheel eigen wijze uitzwaaien.

Pepsi vs. Coca-Cola

Niet alleen de automotive branche is een hotspot voor deze vorm van advertising. Ook in de food branche is er flinke competitie.

Pepsi probeert tijdens één van de populairste feesten in Amerika concurrent Coca-Cola een hak te zetten, maar Coca-Cola komt met een briljante reactie.

McDonalds vs. Burger King

Deze ad van Burger King is zó treffend dat deze eigenlijk geen (body)copy nodig heeft. En ook geen toelichting trouwens.

Zoals je ziet kan competitive advertising bijzondere en opvallende creaties opleveren. Maar kijk uit, jouw concurrent geeft zich nooit zomaar gewonnen!

Verder praten over hoe competitive jij bent als merk? Bel Herman op 033-450 20 20.

 

Herman Korstanje, brand strategist Muntz