slimme rapportages met google data studio (1)

24 januari 2019

Als (online) marketeer kun je niet om rapporteren heen. Alle data die je genereert uit online campagnes moet namelijk worden gebundeld, om vervolgens aan collega’s, de klant of het MT gepresenteerd te worden. Gelukkig zijn er vele tools en mogelijkheden om je data te verzamelen en te verwerken in overzichtelijke dashboards. De meest bekende is natuurlijk Google Analytics. Een website zonder Google Analytics is echt ‘not done’ en zie je gelukkig nog maar zelden voorbij komen. Het implementeren van Google Analytics is stap 1, het begrijpen welke gegevens geanalyseerd moeten worden en het doormeten van je belangrijkste KPI’s is stap 2. Het uiteindelijk overzichtelijk bundelen en rapporteren van de meeste relevante statistieken is stap 3. Maar hoe kun je dat laatste nou effectief uitvoeren en ook nog zorgen dat het begrijpelijk is voor collega’s, klanten en het MT? Google Data Studio is hier het antwoord op. In een reeks van 2 blogs ga ik je hier alles over vertellen.

Google Data Studio versus Google Analytics

Het grote voordeel van Google Data Studio ten opzichte van Google Analytics is het feit dat je niet enkel data uit Analytics koppelt aan Google Data Studio, maar dat je meerdere databronnen kunt koppelen aan één rapportage. Je kunt bijvoorbeeld verschillende properties toevoegen aan één rapportage. Op die manier kun je in één oogopslag het verschil zien tussen het aantal gebruikers van bijvoorbeeld de Nederlandse website en een Engelse .com variant. Ben je werkzaam voor een franchise- of dealerorganisatie? Ook dan kun je statistieken van de verschillende franchisewebsites weergeven in één dashboard. Naast de mogelijkheid om verschillende Analytics accounts, properties of dataweergaven te tonen in één rapportage kun je ook eenvoudig data uit Display, Search, Facebook- en Instagram en Remarketing campagnes weergeven. In het sample hierboven worden AdWords statistieken getoond. Deze AdWords statistieken kun je dus ook direct combineren met data uit Google Analytics of andere online kanalen.

In mijn volgende blog ga ik verder in op hoe je nou precies je eerste rapportage opzet met Google Data Studio.

Lammert Geert Heek, online marketeer Muntz