je eerste rapportage in google data studio (2)

6 februari 2019

Ik begrijp goed dat het lastig is om een startpunt voor jouw online dashboard te bepalen. In de basis begint het altijd bij de website. Het is namelijk belangrijk om te weten wat het hoofddoel van jouw website is, maar ook wat de doelen van jouw online marketing activiteiten zijn. Allereerst moet je in kaart brengen welke KPI’s van toepassing zijn op jouw website. Deze kun je vervolgens indelen op basis van harde en zachte KPI’s. Harde KPI’s kunnen aankopen, gemaakte afspraken, ingevulde formulieren en andere vormen van leads zijn. Bij zachte KPI’s kun je denken aan doorkliks naar een actiepagina, het bekijken van een brochure en statistieken als Scroll Depth. Wanneer je alle KPI’s helder hebt en deze hebt ingemeten via Google Tag Manager en Google Analytics is het zaak dat je deze in het Google Dashboard gaat verwerken. Hoe je doelen en events precies inmeet, vertel ik je later in een apart blog artikel. Zelf vind ik het prettig om te werken met meerdere sheets. Zo begin ik altijd met de statistieken die wat meer algemeen van aard zijn. De eerste sheet staat bij mij vaak in het teken van algemene statistieken zoals: sessies, gebruikers, gem. sessieduur, paginaweergaven en bouncepercentage. Dit toon ik in zowel scorecards als in grafieken. Vooral de grafieken zijn van belang omdat je op die manier eenvoudig en snel opvallende trends kunt signaleren. Vervolgens splits ik het websiteverkeer verder uit via de verschillende kanalen zoals Organic, Direct, Paid etc. Ook toon ik in de eerste sheet demografische en geografische gegevens zoals: geslacht, leeftijd en locaties.

De tweede sheet is puur gericht op organische statistieken. Naast alle betaalde media die ingezet wordt, wil je namelijk weten hoe de website organisch scoort. Hierbij maak ik onderscheid tussen de best scorende pagina’s op organisch gebied, maar maak ik ook splitsingen op basis van productgroepen. Zo weet ik precies hoe elke productgroep of categorie scoort op organisch gebied. Vervolgens richt ik de derde sheet volledig in op basis van campagnestatistieken. In deze sheet komen dus alle resultaten uit online campagnes zoals Google AdWords, Facebook Advertising en Remarketing naar voren. In de vierde en laatste sheet staan de KPI’s centraal. Hierin is precies te zien hoe vaak bepaalde doelen voltooid zijn en via welk kanaal dit gebeurd is. Zo is het helder en inzichtelijk vanuit welk kanaal en tegen welke investering de vooraf gestelde doelen behaald zijn.

Inzichtelijk voor iedereen

Wanneer je jouw complete dashboard hebt ingericht wil je deze natuurlijk graag delen met betrokkenen. De rapportages vanuit Google Data Studio kunnen eenvoudig gedeeld worden met collega’s of klanten. Dit werkt exact hetzelfde als bij het delen van Google Drive documenten. Je vult een mailadres in en hebt vervolgens de keuze of die persoon het dashboard enkel kan bekijken of ook mag bewerken. Naast de deelfunctie kun je de sheets uit het dashboard ook opslaan als PDF of eenvoudig uitprinten.

Lammert Geert Heek, online marketeer Muntz