marlies & sara over up-to-date content (3)

5 juni 2019

Content wordt steeds vaker door merken ingezet als communicatiemiddel. Het geeft, mits goed gedaan natuurlijk, extra lagen van ‘inhoud’ aan een merk. In dit derde deel van een driedelige serie maken contentmarketeers Marlies & Sara ons deelgenoot van hun gesprekken over contentmarketing.

 

In het eerste deel las je over het delen van verhalen en hoe deze verhalen ontstaan. In het tweede deel voegden we hier een extra laag aan toe. Je content staat. Nu is het een kwestie van up-to-date houden.

Marlies: ‘Dat content werkt weten we ondertussen. Het geeft, mits goed gedaan natuurlijk, extra lagen van ‘inhoud’ aan een merk. Maar na het schrijven en publiceren van de content is het wel belangrijk om het geheel up-to-date te houden’. Sara: ‘Klopt. Vergelijk het met het kopen van je favoriete tijdschrift. Stel dat dit tijdschrift elke week hetzelfde zou zijn. Waarschijnlijk zou het niet lang duren voordat je zou stoppen met het kopen van het blad, toch? Dit kun je vergelijken met de gepubliceerde content op bijvoorbeeld je website, maar dit geldt ook voor sociale media.’ Marlies: ‘Als de inhoud niet regelmatig wordt aangepast of geüpdatet haken bezoekers af.’

 

“door oude content af en toe op te frissen met bijvoorbeeld aanvullende of nieuwe teksten blijf je interessant voor zoekmachines én de klant.”

– marlies huisman

 

Sara: ‘En komen waarschijnlijk ook niet meer terug. Ga maar voor jezelf na: via een blog of sociale media bericht klik je op een interessant bericht. Je klikt door en krijgt een error; een foutmelding die aangeeft dat de pagina niet meer bestaat.’ Marlies: ‘Oh, ja dat is echt niet handig. Check daarom ook regelmatig de linkjes die je gebruikt op je pagina’s. Bovendien: een website met oude content brengt niets anders dan verlies. Als je op een website naar de blogs kijkt bijvoorbeeld wil je niet zien dat het laatste blog al een jaar geleden gepubliceerd is. Dit schept geen vertrouwen.’

Sara: ‘Om je expertstatus te behouden is het dus van groot belang om fris en relevant te blijven. Om mee te gaan met de actualiteit.’ Marlies: ‘Hoewel de meningen soms verschillen, lijkt het ook belangrijk te zijn voor de zoekranking. Door oude content af en toe op te frissen met bijvoorbeeld aanvullende of nieuwe teksten blijf je interessant voor zoekmachines én de klant. Zo blijven bezoekers terugkomen en worden nieuwe bezoekers aangetrokken.’

Sara: ‘Maar: meer is niet altijd beter. Met minder content kies je voor overzicht en focus. Elk interview, video, blog of landingspagina staat (online) met een reden.’ Marlies: ‘Klopt. Zo is alles actueel, draagt het bij aan de merkidentiteit en sluit het aan bij de doelgroep. Klanten vinden zo ook sneller waar ze naar op zoek zijn. Win-win.’

Benieuwd naar hoe contentmarketing waarde aan jouw merk kan toevoegen? Start vandaag nog jouw verhaal of bel naar 033 450 20 20.

 

Marlies & Sara, content creatives