marlies & sara aan de contenttafel (1)

22 maart 2019

Content wordt steeds vaker door merken ingezet als communicatiemiddel. Het geeft, mits goed gedaan natuurlijk, extra lagen van ‘inhoud’ aan een merk. In dit eerste deel van een driedelige serie maken contentmarketeers Marlies & Sara ons deelgenoot van hun gesprekken over contentmarketing.

 

Tekst, beeld, geluid of juist een mix daarvan. Verhalen delen, dat is wat wij als content creatives doen. We delen het verhaal van onze klanten, of dat nu gaat over de laatste interieurtrends, koffie of bloemen. En of dat nu voor interne communicatie is of om consumenten te activeren.

Sara: ‘Zeg Marlies, hoe doe jij dat eigenlijk? Content maken?’ Marlies: ‘Bij mij begint content maken vooral met heel veel content lezen. Door een van mijn klanten, kijk ik op een heel andere manier naar content van (andere) interieurwinkels en -merken. Op mijn bureau vind je dan ook hele stapel met tijdschriften, brochures en inspiratie. Ik verzamel graag. Niet om aan de hand van deze content hetzelfde na te maken, maar juist om te kijken wat er beter kan en hoe we bepaalde dingen kunnen inzetten die ook goed bij onze klanten zouden passen.’

Marlies: ‘En jij Sara? Verzamel je ook veel of pak je het juist heel anders aan?’ Sara: ‘Content maken begint voor mij door in het verhaal van het merk en de klant te duiken. Ik probeer helder te krijgen welke kenmerken belangrijk zijn zodat ik die kan gebruiken om het verhaal van de klant te vertellen.’

Marlies: ‘Welke stappen zet je om die kenmerken helder te krijgen?’ Sara: ‘Ik probeer altijd te kijken naar het ontstaan van het merk bijvoorbeeld, welke waardes het merk hoog in het vaandel heeft staan en waardoor het merk zich onderscheidt. Om daarachter te komen spreek ik met de klant af, face-to-face. De klant weet (als het goed is ;-)) namelijk als geen ander wat belangrijk is en welk verhaal zij wil vertellen. Tijdens zo’n gesprek is het dan vragen, vragen en nog meer vragen om boven tafel te krijgen welk verhaal de klant de wereld in wil hebben.’

 

“content maken is wat mij betreft altijd een samenwerking met de klant.”

– sara bartels

 

Marlies: ‘Ja, dat rechtstreekste contact met de klant vind ik ook heel belangrijk. Ik bezoek daarom regelmatig een van de winkels van mijn klant om te kijken hoe en waar onze offlineproducten terecht komen. Ook tijdens vergaderingen en meetings ga ik in gesprek met de klant om te peilen of alles naar wens is en ook om input te vragen voor de content die ik maak.’

Sara: ‘Ja, zo doe ik het ook. Content maken is wat mij betreft altijd een samenwerking met de klant. Heb je de juiste input, dan kun je daarmee aan de slag! Bijna dan. Natuurlijk moet je daarbij wel rekening houden met de uiting. Online of offline bijvoorbeeld. Toch?’ Marlies: ‘Yes! In het mediaplan dat we voor de klant opstellen bepalen we welke uitingen passend zijn en via welke kanalen we het verhaal van de klant het best kunnen vertellen.’

Sara: ‘Het is belangrijk dat het verhaal wordt gedeeld op het kanaal waar de doelgroep van de klant zich bevindt. Bijvoorbeeld op social media waar je rechtstreeks contact met de consument kunt hebben. Want daar zijn en blijven mensen altijd in geïnteresseerd, een persoonlijke aanpak en iets waar ze zich mee kunnen verbinden.’ Marlies: ‘Die verbinding zoeken, dat is inderdaad heel belangrijk. De consument aanspreken en verleiden, hoe je dat precies doet, daar hebben het de volgende keer over!’

 

Marlies & Sara, content creatives