lokale retailers en hun leveranciers vs online shoppen

Merken die hun producten en diensten als vanouds via lokale retailers aanbieden aan consumenten staan voor de nodige uitdagingen en keuzes nu het online shoppen alsmaar groeit. Consumenten lijken de weg naar de winkel, lees hun lokale retailer, steeds minder te vinden en zeker wat betreft veel lokale winkels is hun online presentatie van de producten en het merkverhaal niet zoals je dat als leverancier graag zou willen zien.

de kanaalconflicten waarmee marketing en sales geconfronteerd worden

Het kost marketing en sales veel tijd en energie om alle retailers te overtuigen van het waarom, hoe en wat van een update van de collectie of het in het eigen verzorgingsgebied promoten van een nieuw concept of tijdelijke actie. Laat staan om hen te overtuigen van het feit dat men om de bijbehorende doelgroep te vinden en te binden, écht de communicatiemiddelen moet gebruiken die daarvoor worden aangereikt, meestal via een downloadcenter.

Veel merken kiezen daarom voor een eigen webshop, een eigen brandstore of gaan in zee met het grootwinkelbedrijf of pure online players. Met alle kanaalconflicten tot gevolg en een desinvestering met het oog op de jarenlang zorgvuldig opgebouwde relatie met de lokale retailers, zeg maar de traditionele speciaalzaak. De lokale speciaalzaak waar men producten echt kan zien en voelen, waar men alles weet van het product en je helpt de twijfels en keuzestress weg te nemen waar je als consument vaak voor staat. Waar je geïnspireerd en goed geïnformeerd wordt en de adviseur je loodst door alle mogelijkheden en opties en waar persoonlijke aandacht en service het verschil maken (als het goed is). De lokale speciaalzaak waar je binnen een paar minuten bent en mensen werken die je (her)kent, de winkel die de winkelstraat levendig houdt en zorgt dat je kinderen en kleinkinderen tegen aanvaardbare contributie hun hobby kunnen uitoefenen vanwege de (sponsor)bijdragen aan de lokale verenigingen.

lokale retailers online helpen

Eigenlijk hebben de lokale speciaalzaken alles wat het grootwinkelbedrijf en de pure online players zo graag zouden willen hebben: de mogelijkheid tot direct contact en directe service. Alleen hebben de speciaalzaken veelal niet wat het grootwinkelbedrijf en de online players wel hebben: een online winkel cq webshop en kennis en budget om veel bezoekers in hun winkel te krijgen. Ook ontbreekt het hun veelal aan de kennis, tijd en zin om in te spelen op het snel veranderde oriëntatie- en aankoopgedrag van de consument. En staan zij als retailers grotendeels voor dezelfde problemen en keuzes als hun leveranciers.

daarom brandlead

Brandlead is een uniek online platform dat merken verbindt met hun lokale retailers en ontwikkeld is vanuit de klantreis die hun gezamenlijke consument aflegt. Brandlead maakt van onbekenden bezoekers, van bezoekers leads, van kopers fans. Hoe? Door jarenlange retailkennis- en ervaring te koppelen aan de laatste online technologie is er een platform ontwikkeld dat een omnichannelstrategie en -aanpak, waar iedereen over schrijft en velen naar op zoek zijn, mogelijk maakt.

de kracht van brandlead

Brandlead zorgt voor de juiste branding én leads. Voor leveranciers en hun lokale retailers. Brandlead ontwerpt als basis een nieuwe brandsite of gebruikt de huidige brand- of conceptsite van de leverancier en bouwt deze om tot multisite waarmee we elke lokale retailer een Google geoptimaliseerde kopie geven van de brandsite; zo’n kopie noemen we een microsite. Met deze microsite kan de retailer lokaal en vanuit de winkel alles laten zien wat het merk of het concept te bieden heeft en zich lokaal goed op de kaart zetten.

Tegelijkertijd helpen we de leverancier met de ontwikkeling van een digitale catalogus die we koppelen aan de brandsite en de microsites waarmee we voor elke winkel de digitale catalogus dus de online winkel bouwen die past bij de afspraken die met de leverancier zijn gemaakt en de collectie die de lokale retailer in de winkel kan tonen of vanuit de winkel mag verkopen. Optioneel kan de in Magento2 ontwikkelde digitale catalogus worden gekoppeld aan een payment service provider en zo worden gebruikt als webshop.

strategisch resultaatgericht samenwerken

De leverancier heeft dus niet één brand- of conceptsite, al dan niet met gekoppelde catalogus, maar net zoveel als er lokale retailers zijn aangesloten. Los van de voordelen dat daarmee exact het verhaal wordt verteld waar je als leverancier zo fors in hebt geïnvesteerd, scheelt het enorm in de marketingbudgetten omdat elke microsite geoptimaliseerd is voor Google dus veel gratis posities zal opleveren in zoekmachines. Brandlead heeft daarnaast gezorgd voor extra touchpoints in elke fase van de klantreis met enkele slimme add-ons zoals een lookbook-, moodboard-en reviewmodule waarmee nog meer gratis leads kunnen worden gecreëerd en klanten kunnen worden gebonden. Een voor lokale marketing ontwikkeld digital advertising pakket maakt het voor elke leverancier en retailer mogelijk om lokaal te adverteren op bekende websites en apps zoals Nu.nl en Buienradar later uit te breiden met digitale TV en radio. Via een optionele Campaign Manager kan een retailer eenvoudig aanhaken bij een campagne die je als merk hebt gelanceerd en diverse online en offline middelen downloaden of bestellen.

brandlead levert veel meer op dan het kost

Ontwikkeld als SAAS cloud-applicatie wordt een eenmalige investering gevraagd voor de ontwikkeling van de brandsite met gekoppelde microsites en digitale catalogus. Deze kosten zijn aanmerkelijk lager dan wat je als merk gewend bent. Daarnaast kan worden gekozen voor meerdere add-ons en digital advertising pakketten en voor de Campaign Manager. Voor elke microsite wordt een licentie per retailer per jaar in rekening gebracht, afhankelijk van het aantal aangesloten retailers. De bedragen zijn aantrekkelijk laag en te voorzien van een opslag zodat deze perfect kunnen worden ingepast in het begrote budget per dealer én een aanzienlijke besparing in het eigen marketing- en salesbudget kunnen opleveren.

meer dan 30 merken die al met brandlead werken

De afgelopen jaren hebben diverse mooie merken en franchise organisaties al gekozen voor Brandlead zoals Fit20de Mooiste WoonwinkelVivante, De Ploeg, Bece, Serta en De Binnenhuisadviseurs

beter samenwerken met je lokale retailers. connect met ons!

niek van twillert – brandlead consultant
Niek-bewerkt

bekijk ook