kijkje achter de schermen in corona tijd

29 april 2020

Eerder schreven we over hoe diverse merken hun commercials hebben aangepast in de Coronacrisis. Ook wij zijn gevraagd om twee tv-commercials te ontwikkelen. Creative Matthieu Steenwijk, editor & animator Mike Baan en projectmanager Reinier Kok vertellen in twee blogs over hun ervaringen. In deze eerste blog staat de commercial centraal die we hebben ontwikkeld voor de bloemisten branche (onder andere branchevereniging VBW, bloemengroothandel Plantion en bloemenbezorger Fleurop).

 

Mooi wat bloemisten doen 


Een goed idee heeft een vorm van herkenning in zich”,  vertelt creative Matthieu. “Veel mensen missen op dit moment het persoonlijke contact. Die emotie heb ik centraal willen stellen in het verhaal. En uiteraard hoe de bloemist op dat moment relevant kan zijn.”

“Inderdaad”, vult projectmanager Reinier aan. “Ik denk dat dat mooie ‘1-2tje’ snel de doorslag gaf bij de opdrachtgever, die combinatie. Je wilt je nu als opdrachtgever ook weer niet té prominent etaleren”.

De commercial geeft een goed gevoel. Matthieu: “Het jongetje is natuurlijk goud, daar hebben we geluk mee gehad.” Reinier: “Ja, voor uitgebreide castings was geen tijd, dit is creativiteit onder hoge druk. Wel konden we de shoot met de gepaste afstand tussen de karakters opnemen. Dat werkte eigenlijk best goed! En we hadden een goede crew, dat scheelt natuurlijk ook.”

Het zit ‘m in de details

Editor & animator Mike: “De shots met het jongetje pakten goed uit en vormden samen al snel in grote lijnen het verhaal. De grootste uitdaging was vooral om binnen de 30 seconden uitzendtijd het juiste tempo te behouden, passend bij de muziek en de shots, zonder het verhaal te verliezen. Hierdoor hebben een flink aantal shots de commercial uiteindelijk niet gehaald.” Matthieu: “De finetuning zat ‘m inderdaad vooral in de timing van de shots, zodat de commercial een logische indeling heeft, waarbij er evenwicht ontstaat tussen alle momenten.”

Mike: “We wilden de muziek zo monteren dat de tekst de beelden versterkt. Dat je ‘going fast’ hoort bij het eerste shot van het fietsende jongetje en dat bij ‘all make sense’ pas zijn oma in beeld komt.” Ook Reinier vindt dat dit de video echt afmaakt. “We hebben de kleuren met opzet neutraal gehouden”, vervolgt Mike “Het geeft de commercial een echte uitstraling.”

Matthieu: “Ik merk dat de korte doorlooptijd van deze opdracht veel creatieve energie gaf.” Dat beaamt Reinier: “Met het team en de opdrachtgever kunnen we zo in korte tijd toch echt iets heel moois maken. Ik denk dat we zeer tevreden kunnen zijn over het eindresultaat.”

Speciale dank aan: Bram Rijkers, Pascal Zijlmans van Ambianze Zijlmans Bloem & Sfeer en Krijn Schuitemaker

Wij helpen op dit moment merken met videos & tv-commercials om zo hun boodschap tijdens de corona-crisis over te brengen. Wil jij ook sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Blijf veilig en gezond in deze periode. 

 

Reinier Kok, project manager