corona commercials

15 april 2020

Eerder maakten we een blog over communicatie tijdens deze crisis. Als je de afgelopen tijd naar tv-commercials kijkt, toch nog zo’n beetje het belangrijkste above the line middel, zie je dat diverse merken en organisaties snel hebben geschakeld om hun boodschap over te brengen, hetzij nu met een contextuele aanpassing.

Daarbij valt niet alleen de boodschap an sich op, maar ook de gebruikte technieken. Ditmaal geen stabiele steadycam shots of beelden die uitgebreid door de colour grading zijn gehaald. Geen sets, modellen of grote crews. En daardoor ook geen tienduizenden euro’s als investering, maar slechts een fractie daarvan.

Nee, in plaats daarvan zien we (grotendeels) ‘echte mensen’. En zijn veel shots gemaakt met mobiele telefoons in huiskamers, slaapkamers en keukens. Het ziet er voor de professional in sommige gevallen wellicht amateuristisch uit, maar dat is nu natuurlijk niet het doel van de afzender. Die afzender wil laten zien dat ze dichtbij staan en aan ons denken. Ze zijn begaan met ons, echte zorggevers (als we even denken in archetypes).

Met deze aanpak is de productietijd ook korter. Zo had IKEA de commercial binnen een week van idee op TV. Knap! Creatief gezien zit er misschien wel een keerzijde aan; doordat veel commercials kiezen voor hetzelfde recept van een zogenaamde ‘collage aan mensen’, een al dan niet bekende ondersteunende muziek track (die van KPN is natuurlijk goud) en voice-over met bemoedigende woorden lijken ze ergens allemaal ook een beetje op elkaar. Met andere woorden; de afzender is niet altijd meer even duidelijk.

Maar eerlijk is eerlijk, dat is nu ook niet het belangrijkste punt in deze tijd. Het is vooral gaaf om te zien dat deze merken een effort doen. Ik ben benieuwd of deze stijl van commercials ook na de crisis nog veel gebruikt gaat worden.

Dit zijn 5 voorbeelden van de afgelopen weken:

ASR verzekeringen

KPN

Kruidvat

Vodafone

IKEA

Wij helpen op dit moment merken met videos & tv-commercials om zo hun boodschap tijdens de corona-crisis over te brengen. Dat resultaat delen we binnenkort. Wil jij ook sparren over de mogelijkheden? Bel dan met Herman of Rogier.

Blijf veilig en gezond in deze periode. 

 

Herman Korstanje, brand strategist