behind the visual – remeha

12 augustus 2019

In de eerste editie van behind the visual gaan we kijken naar de totstandkoming van deze visual voor Remeha cv-ketels. De MijnRemeha spaarpunten uit 2016 uit 2017 zouden gaan vervallen, waarbij aan ons de vraag werd gesteld dit op opvallende wijze te communiceren. Hierbij creëerden we als eerst een gelaagde boodschap:

Feitelijke boodschap Verzilver uw spaarpunten voordat ze vervallen.
Creatieve boodschap (doordenkertje) Maak van uw spaarpunten geen punt!

1 – voorbereiding & compositiebepaling

Voor veel campagnes is een custom beeld, gemaakt door een fotograaf of 3D artist, de basis. Toch kan het door budgettaire of tijdtechnische redenen interessanter zijn om vanuit stockfotografie te gaan creëren. Op het internet zijn een aantal grote fotografie beeldbanken te vinden met miljoenen foto’s die aangekocht kunnen worden. Snel en niet duur, maar uiteraard wel beperkt. Gelukkig vinden wij dit roze, omgevallen varkentje waar wat Engelse ponden uitvliegen. De perfecte basis voor onze keyvisual, want de spaarpunten moeten immers uitgegeven gaan worden! Uiteraard houden we voor de rest van de compositie rekening met de huisstijlregels van Remeha.

 

2 – kleur en diepte

Remeha geel is uiteraard de basis van de achtergrond. Met een subtiel kleurverloop naar helder geel wordt de visual net iets frisser en krijg je het idee dat de ‘spot’ op het varkentje is gericht. Maar we zijn er nog niet. De munten moeten weg vallen. Door het toevoegen van twee simpele schaduwlijnen ontstaat er een perspectief in het beeld dat de meeste mensen gelijk zal doen denken aan de muntenschuivers op de kermis. Hiermee leggen we ook de link naar het (ver)vallen de spaarpunten.

 

3 – details

It’s all in the details! De muntjes worden subtiel voorzien van een Remeha logo, zoals de gebruiker de punten ook kent uit de cadeaushop van Mijn Remeha. Daarnaast wekt een uitgestrekte schaduw onder de voorste 2 munten de illusie dat de muntjes balanceren op de rand van de afgrond. Hiermee creëren we urgentie, de tijd begint nu echt te dringen!

 

4 – typo

Maak van uw spaarpunten geen punt! Typografie is belangrijker dan de meeste mensen vermoeden. Een goed design valt of staat met een goed lettertype. Over het algemeen is het een kwestie van veel testen. Wat werkt wel, wat werkt niet? Als basis kiezen we uiteindelijk voor het Remeha huisstijlfont in een lichtblauwe kleur die bij Remeha doorgaans als call-to-action kleur gebruikt wordt. Daaromheen een lekker en wat speelser kalligrafie font. Wanneer we de letters uiteindelijk omzetten naar 3D smelt de visual fraai samen met de typo.

 

Zoals je ziet gaat er behoorlijk wat tijd en aandacht zitten in het maken van een visual, maar dat is juist wat we zo ontzettend leuk vinden aan ons vak! Wil je ook je boodschap op doeltreffende manier overbrengen én verpakken?

Bel dan met Herman of Rogier op 033-450 20 20.

 

Mike Baan, multimediadesigner